It takes two to tango

It takes two to tango

Het is een typische vrijdag op Co.Station, de vaste stek van Co-Vibes. De guitige lach van Joris komt ons tegemoet en doet ons vermoeden dat een straffe grap van Ronny hiervoor de aanleiding was. De Founding Fathers van Co-Vibes lijken het na 2 jaar nog altijd goed met elkaar te kunnen vinden.

De tagline van Co-Vibes is Vibes for a new economy. Wat is de filosofie achter het Vibe-verhaal? 

Joris Van Droogenbroeck: Het verhaal start vanuit Ronny’s goesting om betere kansen te creëren voor jongeren en vanuit mijn goesting om via sociaal ondernemerschap vorm te geven aan een nieuwe economie. We legden deze samen en kwamen terecht bij de beperkte aansluiting in de huidige economie tussen de talenten van jongeren en de (potentiële) jobs die ze beoefenen.

We wilden deze waste of talent tegengaan door na te denken over een echte talent based  economie. Met onze talentincubator bedachten we een concreet werkbaar antwoord op deze uitdaging onder de vorm van kleine, positieve initiatieven of vibes. Net zoals bij het butterfly effect beogen we op termijn een groot effect te hebben. Langs de ene kant op de mogelijkheden voor de jongeren, en langs de andere kant op het potentieel voor organisaties en de economie in het algemeen. 

Ronny Leyman: Daarnaast hechten we veel belang aan co-creatie, samen uitdagingen aanpakken. Voeg dit samen met de vibes, en je hebt Co-Vibes. 

De waarden van Co-Vibes zijn RIO (Rebels Inspirerend Ondernemend). Hoe uit zich dit bij de Young Vibers op de werkvloer?

Ronny: Deze waarden maken om te beginnen deel uit van onze selectiecriteria. Tijdens onze talent discovery, waarin we op zoek gaan naar nieuwe kandidaten, letten we extra hard op deze elementen. De RIO-waarden uiten zich nadien op talloze manieren. Er gaat bijvoorbeeld geen week voorbij zonder dat de jongeren ons verrassen met hun inspirerende mening en originele invalshoeken.    

Joris: Rebels zijn betekent niet dat de Young Vibers al te bont tegen alles in gaan (lacht). Neen, het gaat om dingen gezond in vraag stellen, op een andere manier kijken en nieuwe oplossingen bedenken. Dat zit in ons DNA.

Hoe trekken jullie deze RIO-jongeren aan?

Ronny: De allereerste keer toen we jongeren zochten, stuurden we onze vacature uit en hadden we meteen 65 applicaties, ook al lieten we  jobbeurzen en dergelijke links liggen. Dat blijft voor ons een belangrijk bewijs dat we met ons alternatief leer-/werk-/incubatiesysteem gemotiveerde jongeren kunnen bereiken die op een toffe manier een match kunnen vinden tussen hun talenten en een job.

Welke van jullie talenten matchen het best met Co-Vibes?

Ronny: Joris heeft een nooit aflatende energie om onze onderneming strategisch vooruit te duwen en nieuwe invalshoeken op te zoeken en uit te testen. Zijn enthousiasme werkt ook erg aanstekelijk, wat heel waardevol is bij het uitdragen van onze boodschap en het overtuigen van klanten.

Joris: Ronny is een creatieveling, een ontwerper. Hij komt altijd met verfrissende ideeën en formats af. Ik zal een voorbeeld geven: toen we in de begindagen van Co-Vibes bijna alle leersessies en workshops zelf gaven, moesten al die formats bedacht worden. Ronny zorgde hiervoor. 

Als men jullie 2 jaar geleden een glazen bol had gegeven, zou Co-Vibes er dan uitgezien hebben zoals het er nu uitziet?

Ronny: Er is een groot verschil tussen wat we met Co-Vibes in gedachten hadden en wat het uiteindelijk geworden is. Onze visie is natuurlijk gebleven, maar ze trad in wisselwerking met verschillende omgevingsfactoren: de kijk en noden van klanten en andere belanghebbenden maar ook de Young Vibers die de dingen in vraag durven stellen en zorgen voor nieuwe invalshoeken.

Joris: De eerste Young Vibers hebben we zelf opgeleid en gecoacht, terwijl het merendeel nu door de Young Vibers zelf wordt gedaan. Dit peer2peer leersysteem, met een team dat op een dynamische manier van elkaar leert en initiatieven opzet, hadden we van in het begin niet durven dromen. Dit stemt ons heel tevreden. In veel bedrijven is het immers een droom om écht zelfsturend te werk te gaan, bij ons is het de realiteit.

Ronny: Nu moeten we vooral kijken naar de duurzaamheid van ons concept, maar we voelen dat het werkt en dat er vraag naar is. Het is onze droom om het zelfsturend leersysteem naar een niveau hoger te tillen: The Young Vibes voor en door The Young Vibes. Als we dit kunnen bereiken zijn we echt uniek, hebben we meer uitstraling, en zorgen we voor een extra beleving voor de Young Vibers zelf. 

Jullie hebben allebei een unieke en verrassende carrière afgelegd. Lagen daar de wortels van Co-Vibes?

Ronny: Als doctor in de fysica wist ik maar half hoe de wereld draaide (lacht). Tijdens mijn eerste jobs besefte ik dat ik graag in rechtstreeks contact met mensen stond. Mensen in beweging brengen en hen overtuigen, dat wilde ik doen. Vanuit die drive ben ik in de consultingwereld terechtgekomen. Toch voelde ik dat er iets ontbrak en voelde ik de behoefte om een nieuwe weg in te slaan. Op het juiste moment ben ik Joris tegengekomen, die ook op een kruispunt in zijn carrière zat.

Joris: Ook ik voelde dat ik in eerdere jobs niet alles kon inzetten wat ik in mijn mars had. Het thema van sociaal ondernemerschap interesseerde me heel erg en ik wilde hier graag iets rond doen. Zo’n 3 jaar geleden kruiste ik het pad van Ronny opnieuw (na eerder te hebben samengewerkt op een project rond bedrijfscultuur) en ontdekten we dat we meerdere raakvlakken hadden. We zijn elkaar steeds vaker beginnen zien en zo is uit onze bevlogenheid het Co-Vibes-verhaal ontstaan.

Ronny: Toegegeven, ik had nooit gedacht om zelf een bedrijf uit de grond te stampen. Mijn carrière is een ontdekkingsreis geweest waarin ik mezelf heb leren kennen en uiteindelijk beseft heb dat ik de gedrevenheid had om zelf de dingen in handen te nemen. Bij The Young Vibes zien we dat de jongeren sneller de juiste keuzes maken en ook sneller hun weg vinden. 

Joris: Als er iets is dat we onze Young Vibers kunnen meegeven vanuit onze eigen ervaring, dan is het wel dat je jezelf op je carrièrepad in vraag moet durven stellen. Het gaat erom om jezelf steeds heruit te vinden en te vertrekken vanuit je talenten om zo in je kracht bij te dragen aan deze nieuwe economie. Vibes for a new economy: dat is in onze missie waar we elke dag aan werken.

Sinter-Goedeleplein 5 - 1000 Brussels - Belgium
joris@co-vibes.com
T +32 477 87 27 71

Subscribe to our newsletter

x